Zadania dla klasy III gimnazjum | W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
Ośmiokąty. | |||||||||||||||||||
Opiszę dwa rodzaje ośmiokątów, którymi się zajmę. | |||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
Ośmiokąty foremne | Ośmiokąty, które mają wszystkie kąty wewnętrzne równe oraz boki równoległe mają równej długości, boki leżące obok siebie są różnej długości. | ||||||||||||||||||
Oba typy ośmiokątów mają miary kątów wewnętrznych równe 1350. Te ośmiokąty będę nazywał odpowiednio ośmiokątem 1 i ośmiokątem 2. | |||||||||||||||||||
Wiadomo, że jeżeli trójkąt prostokątny równoramienny ma przyprostokątne o długościach równych a, a to przeciwprostokątna ma długość równą Jeżeli natomiast trójkąt ten ma przeciwprostokątną równą a, to przyprostokątne są długości Ta druga informacja pomoże w obliczeniu pola jednego i drugiego ośmiokąta. | |||||||||||||||||||
Dopełniamy ośmiokąty trójkątami prostokątnymi równoramiennymi (rysunki). Powstają kwadraty. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Kwadraty
mają długości boków:
| |||||||||||||||||||
Pola kwadratów wynoszą odpowiednio: | |||||||||||||||||||
Pole każdego trójkąta równoramiennego prostokątnego w ośmiokącie I i ośmiokącie II wynosi odpowiednio: | |||||||||||||||||||
Są 4 takie trójkąty. | |||||||||||||||||||
Analogicznie | |||||||||||||||||||
Pole ośmiokąta 1 to różnica pól kwadratu 1 i 4 pól trójkątów. Analogiczna sytuacja jest w ośmiokącie 2. Stąd: | |||||||||||||||||||
oraz | |||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||
Układając alfabetycznie otrzymamy wzór podany niżej. | |||||||||||||||||||
Opracował: Mariusz Baszak | |||||||||||||||||||
Powrót do głównej strony |