obliczenia procentowe |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
![]() |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
|||
| POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
| KLASA 7 | |||||||||||||||||||
| CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN: | |||||||||||||||||||
| 1) |
zamianę procentów na liczby np. , czyli dana ilość procent to
dana ilość części setnych; | ||||||||||||||||||
| (strony 32 - 33) ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 2) |
zamianę liczb np. ułamków na procenty np. oczywiście należy w tym
przypadku podzielić 200 przez 7 co daje 28 całych i 4 reszty; | ||||||||||||||||||
| (strona 34 ) ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 3) | znać na pamięć zamianę takich procentów na ułamki jak: | ||||||||||||||||||
| a) |
,
,
,
,
,
, ,
| ||||||||||||||||||
| b) |
,
; | ||||||||||||||||||
| ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 4A) |
obliczanie procentu z danej liczby - zamieniamy procent na
liczbę dziesiętną(lub ułamek zwykły) i mnożymy ją przez daną
liczbę np. pokazałem przy okazji skrócenie zer, mnożenie liczb
23 i 24 należy wykonać pisemnie, oczywiście dzielenie przez 10
to przesunięcie przecinka; | ||||||||||||||||||
| 4B) |
wykorzystanie procentu z danej liczby,
czyli np. podwyżki lub obniżki cen w
sklepach. Przykład: Książka kosztowała 27 zł. Cenę jej obniżono o 15%. Ile kosztuje ta książka po obniżce? Obliczamy procent z danej liczby i wynik odejmujemy od tej liczby. .Obliczamy cenę książki po obniżce | ||||||||||||||||||
| (strony 37 - 41) ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 5) |
obliczenie jakim procentem jednej liczby
(całości) jest druga liczba (część tej całości)
Przykład 1: Na parkingu stoi 30 pojazdów. Wśród nich jest 18 samochodów osobowych. Jaki procent stanowią samochody osobowe wśród wszystkich pojazdów stojących na tym parkingu? Aby to obliczyć tworzymy ułamek, gdzie w mianowniku jest całość (wszystkie pojazdy), na górze w liczniku jest ilość samochodów osobowych, czyli 18. Ten ułamek mnożymy przez 100%. ![]() Przykład 2: Jaka część figury jest pomalowana? Figury najczęściej składają się z takich samych elementów. Liczymy ile jest wszystkich elementów to jest wpisane w mianowniku (na dole), a ilość elementów pomalowanych wpisanych jest w liczniku (na górze), całość mnożymy przez 100%; | ||||||||||||||||||
| (strony 42 - 44) ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 6) |
obliczanie liczby, gdy znany jest jej procent
Przykład: Po obniżce ceny o 20% spodnie kosztują 96 zł. Jaka była cena spodni przed obniżką? Cenę spodni obniżono o 20%, czyli cena spodni to Obliczamy 100%. W tym celu dzielimy liczbę przez procent jaki ona reprezentuje:
Odp.: Spodnie przed obniżką kosztowały 120 zł. | ||||||||||||||||||
| (strony 45 - 48) ***************************************** | |||||||||||||||||||
| 7) |
obliczenia procentowe w praktyce: procentowość roztworów, pożyczki w banku na procent, lokaty roczne w banku. | ||||||||||||||||||
| (strony 49 - 53) ***************************************** | |||||||||||||||||||