obliczenia procentowe |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
KLASA 7 | |||||||||||||||||||
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN: | |||||||||||||||||||
1) | zamianę procentów na ułamki np. , czyli dana ilość procent to dana ilość części setnych; | ||||||||||||||||||
2) | zamianę ułamków na procenty np. oczywiście należy w tym przypadku podzielić 200 przez 7 co daje 28 całych i 4 reszty; | ||||||||||||||||||
3) | znać na pamięć zamianę takich procentów na ułamki jak: | ||||||||||||||||||
a) |
,
,
,
,
,
, , ; | ||||||||||||||||||
b) | , ; | ||||||||||||||||||
4) |
obliczenie jaki procent stanowi jedna liczba w
drugiej liczbie (najczęściej większej)
Przykład 1: Na parkingu stoi 12 samochodów osobowych i 18 ciężarowych. Jaki procent stanowią samochody osobowe, a jaki ciężarowe, wśród wszystkich samochodów stojących na tym parkingu, czyli osobowych i ciężarowych razem? Dla samochodów ciężarowych tworzymy ułamek, gdzie w liczniku (na górze) jest ilość samochodów ciężarowych, czyli 18 a w mianowniku (na dole) jest ilość wszystkich samochodów, czyli 30 i ten ułamek mnożymy przez 100%. Zastanów się jaki będzie ułamek, gdy będziemy liczyć ilość procent samochodów osobowych? Przykład 2: Jaka część figury jest pomalowana? Figury najczęściej składają się z takich samych elementów. Liczymy ile jest wszystkich elementów to jest wpisane w mianowniku (na dole), a ilość elementów pomalowanych wpisanych jest w liczniku (na górze), całość mnożymy przez 100%; | ||||||||||||||||||
5) |
obliczanie procentu z danej liczby - zamieniamy procent na
liczbę dziesiętną(lub ułamek zwykły) i mnożymy ją przez daną
liczbę np. pokazałem przy okazji skrócenie zer, mnożenie liczb 23 i 24 należy wykonać pisemnie, oczywiście dzielenie przez 10 to przesunięcie przecinka; | ||||||||||||||||||
6) | podwyżki lub obniżki procentowe - obliczamy procent z danej liczby i wynik dodajemy lub odejmujemy od tej liczby np. powiększamy liczbę 27 o 15%, czyli , stąd liczymy 27 + 4,05 = 31,05. | ||||||||||||||||||
6) |
obliczanie liczby, gdy znany jest jej procent
Przykład: 15 osób w klasie nosi okulary, te osoby stanowią 62,5% wszystkich osób w klasie, czyli 15 osób to 62,5%. Obliczamy 100%. Należy podzielić 15 przez 62,5%, czyli (skracamy 1000 i 625 przez 25). Otrzymujemy więc, że cała klasa to 24 osoby. | ||||||||||||||||||
Zadanie domowe należy wykonać na kartce na czwartek: | |||||||||||||||||||
Zad. 1 str. 92 | |||||||||||||||||||
Zad. 5, 6, 7, 8, 9, 10 str. 93 | |||||||||||||||||||
Zad. 22, 26 str. 96 | |||||||||||||||||||
Zad. 39 str. 97 | |||||||||||||||||||