Sprawdzian
obliczenia procentowe
           
MATEMATYKA
W ZESPOLE
SZKÓŁ
W WIDUCHOWEJ
           
W matematyce
nie ma drogi
specjalnie dla królów
Powrót do głównej strony
     
                    
 
 
 POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO 
 
KLASA 7
 
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN:
 
1) zamianę procentów na ułamki np. , czyli dana ilość procent to dana ilość części setnych;
 
2) zamianę ułamków na procenty np.  oczywiście należy w tym przypadku podzielić 200 przez 7 co daje 28 całych i 4 reszty;
 
3)znać na pamięć zamianę takich procentów na ułamki jak:
 a) , , , , , ,
, ;
 b) , ;
 
4) obliczenie jaki procent stanowi jedna liczba w drugiej liczbie (najczęściej większej)

Przykład 1
: Na parkingu stoi 12 samochodów osobowych i 18 ciężarowych.
Jaki procent stanowią samochody osobowe, a jaki ciężarowe, wśród wszystkich samochodów stojących na tym parkingu, czyli osobowych i ciężarowych razem?
Dla samochodów ciężarowych tworzymy ułamek, gdzie w liczniku (na górze) jest ilość samochodów ciężarowych, czyli 18 a w mianowniku (na dole) jest ilość wszystkich samochodów, czyli 30 i ten ułamek mnożymy przez 100%.
Zastanów się jaki będzie ułamek, gdy będziemy liczyć ilość procent samochodów osobowych?

Przykład 2
: Jaka część figury jest pomalowana? Figury najczęściej składają się z takich samych elementów. Liczymy ile jest wszystkich elementów to jest wpisane w mianowniku (na dole), a ilość elementów pomalowanych wpisanych jest w liczniku (na górze), całość mnożymy przez 100%;
 
5) obliczanie procentu z danej liczby - zamieniamy procent na liczbę dziesiętną(lub ułamek zwykły) i mnożymy ją przez daną liczbę
np. pokazałem przy okazji skrócenie zer, mnożenie liczb 23 i 24 należy wykonać pisemnie, oczywiście dzielenie przez 10 to przesunięcie przecinka;
 
6) podwyżki lub obniżki procentowe - obliczamy procent z danej liczby i wynik dodajemy lub odejmujemy od tej liczby np. powiększamy liczbę 27 o 15%, czyli , stąd liczymy 27 + 4,05 = 31,05.
 
6) obliczanie liczby, gdy znany jest jej procent 
Przykład: 15 osób w klasie nosi okulary, te osoby stanowią 62,5% wszystkich osób w klasie, czyli 15 osób to 62,5%. Obliczamy 100%. Należy podzielić 15 przez 62,5%, czyli
(skracamy 1000 i 625 przez 25).
Otrzymujemy więc, że cała klasa to 24 osoby.
 
 Zadanie domowe należy wykonać na kartce na czwartek:
 Zad. 1 str. 92
 Zad. 5, 6, 7, 8, 9, 10 str. 93
 Zad. 22, 26 str. 96
 Zad. 39 str. 97