z figur geometrycznych |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
![]() |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
|||
| POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
| KLASA 5 | |||||||||||||||||||
| CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN: | |||||||||||||||||||
| 1) | rysowanie katów o podanej mierze, odczytywanie miary narysowanego kąta, | ||||||||||||||||||
| 2) | obliczanie nieznanej miary kąta w trójkącie, czworokącie, kąta przyległego lub kąta wierzchołkowego, | ||||||||||||||||||
| 3) | umiejętność przeliczania jednostek długości: | ||||||||||||||||||
| a) | kilometrów na metry i metrów na kilometry, | ||||||||||||||||||
| b) | metrów na centymetry i decymetry oraz odwrotnie centymetrów i decymetrów na metry, | ||||||||||||||||||
| c) | decymetrów na centymetry i odwrotnie, | ||||||||||||||||||
| d) | centymetrów na milimetry i odwrotnie, | ||||||||||||||||||
| e) |
przeliczania jednostek przy obliczeniach związanych ze skalą np. 2 cm 5 mm na mapie w skali 1: 2 500 000, ile to jest w rzeczywistości? | ||||||||||||||||||
| 4) | obliczanie obwodu: | ||||||||||||||||||
| a) | kwadratu na podstawie podanej długosci boku, | ||||||||||||||||||
| b) | prostokąta na podstawie podanych długości dwóch boków, | ||||||||||||||||||
| c) | trójkąta lub innego wielokąta na podstawie podanych długości boków, | ||||||||||||||||||
| 5) | obliczanie długości boku: | ||||||||||||||||||
| a) | kwadratu na podstawie podanego obwodu, | ||||||||||||||||||
| b) | prostokąta na podstawie podanej długości drugiego boku i obwodu prostokąta, | ||||||||||||||||||
| c) | trójkąta na podstawie podanych długości dwóch boków i obwodu, | ||||||||||||||||||
| 6) | obliczanie długości boków wielokątów i ich obwodów w skali pomniejszonej np. 1 : 5 lub powiększonej np. 4 : 1 na podstawie ich wymiarów rzeczywistych, | ||||||||||||||||||
| 7) | obliczenie długości boków prostokąta mając obwód oraz wiedząc że jeden bok prostokąta jest o pewną wielkość dłuższy (lub krótszy) od drugiego boku (patrz zadanie 14 oraz zadanie 15 ze strony 88), | ||||||||||||||||||