Wiadomości i zadania dla
klasy 5
           
MATEMATYKA
W ZESPOLE
SZKÓŁ
W WIDUCHOWEJ
           
W matematyce
nie ma drogi
specjalnie dla królów
Powrót do głównej strony
     
                    
 
 
 POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO 
 
INFORMACJE DLA KLASY 5
DOTYCZĄCE UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH
 
 
Zadania do wykonania w domu
na dzień 20.03.2020 r. (piątek)

1) Link przekieruje na nową stronę, gdzie znajdziemy filmik pt.:

„Liczby dziesiętne wprowadzenie”

nie zamykając aktualnej strony.
2) Filmik można zatrzymać i przemyśleć, a potem puścić dalej.
3) Po obejrzeniu filmiku należy przeczytać to co jest na tej stronie.
4) Proszę w zeszycie zapisać temat:
T.: Wprowadzenie do ułamków dziesiętnych.
5) Pod tematem należy przepisać wszystkie ułamki dziesiętne z zamianą na ułamki zwykłe, które są na tej stronie. Przy każdym ułamku zapisać słownie jego nazwę.
 
 
 Na początku należy obejrzeć filmik na stronie pistacja.tv. Proszę najechać na link podany niżej. 
 
https://pistacja.tv/film/mat00125-liczby-dziesietne-wprowadzenie?playlist=216
  Pamiętaj, że ułamki dziesiętne można zapisać za pomocą ułamków zwykłych. Wszystkie ułamki występujące na filmiku zostały przeze mnie opisane poniżej za pomocą ułamków zwykłych. 
    
  Przypominam 
  1 cm = 10 mm 
  Z tego wynika, że 1 mm jest całego centymetra. 
    
  możemy to zapisać za pomocą ułamka dziesiętnego 
   
   
  Uwaga: Liczba oraz 0,1 to ta sama liczba i czytamy ją tak samo jako
jedna dziesiąta

Tak samo liczba pięć całych i jedna dziesiąta może być zapisana w dwóch postaciach, czyli .
 
 
  Przypominam 
  1 zł = 100 gr 
  Z tego wynika, że 1 gr jest całego złotego. 
    
  mamy więc przykład podany w filmiku 
   
    
  Pojawiły się liczby 
  jedna setna, którą zapisujemy w dwóch postaciach , 
  czterdzieści dziewięć setnych, czyli . 
    
  Przypominam: 
  1 kg = 100 dag 
  1 dag jest całego kilograma 
   
   
  Pojawiła się liczba 
  sześć całych i dwadzieścia pięć setnych, czyli . 
  Przypominam: 
  1 km = 1000 m 
  1 metr jest kilometra 
   
   
    
  Pojawiła się liczba 
  dziesięć całych i sto dwadzieścia pięć tysięcznych  
  Pokażę teraz liczby, które wystąpiły na filmiku w tabelce pokazującej części całkowite i ułamkowe.
 
 
 
 
Całości Części
setki  dziesiątkijedności  dziesiątesetne tysięczne
5,1
0, 4 9
10, 125
 
 
= 5,1
= 0,49
= 10,125
    
    
    
 
Całości Części
setki  dziesiątkijedności  dziesiątesetne tysięczne
1 4, 27
23, 0 9
15, 14 3
 4, 00 7
 
 
= 143,27
= 23,09
= 15,143
= 4,007
 
Jeszcze raz podam ostatnie liczby w dwóch postaciach. Każdą liczbę oznaczę kolejną literą.
 
a)  
b)  
c)  
d)  
 
ZAPAMIĘTAJ
 
  Należy zwrócić uwagę na ilość cyfr po przecinku w ułamkach dziesiętnych. 
  W liczbie oznaczonej liteką a) 143,27 mamy po przecinku
dwie
cyfry 2 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 100, czyli jedynka z dwoma zerami.
 
  W liczbie oznaczonej liteką b) 23,09 mamy po przecinku
dwie
cyfry 0 i 9, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 100, czyli jedynka z dwoma zerami.
 
  W liczbie oznaczonej liteką c) 15,143 mamy po przecinku 
trzy
cyfry 1, 4 i 3, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami.
 
  W liczbie oznaczonej liteką d) 4,007 mamy po przecinku 
trzy
cyfry 0, 0 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami.
 
  W liczbie oznaczonej liteką d) 4,007 mamy po przecinku 
trzy
cyfry 0, 0 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami.
 
  Wrócę na chwilę do liczby .
W liczbie 5,1  mamy po przecinku  
jedną
cyfrę 1, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 10, czyli jedynka z jednym zerem.
 
   
  To jest regułą. Jeżeli liczba ma np. cztery cyfry po przecinku, to w zapisie ułamka zwykłego pojawi się mianownik 10 000, ponieważ jest to jedynka
z czterema zerami.
 
 
W razie pytań proszę pisać na e-mail:

mbaszak@spwiduchowa.pl

lub bezpośrednio na e-dziennik.