klasy 5 |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INFORMACJE DLA KLASY 5 DOTYCZĄCE UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
na dzień 20.03.2020 r. (piątek) 1) Link przekieruje na nową stronę, gdzie znajdziemy filmik pt.: nie zamykając aktualnej strony. 2) Filmik można zatrzymać i przemyśleć, a potem puścić dalej. 3) Po obejrzeniu filmiku należy przeczytać to co jest na tej stronie. 4) Proszę w zeszycie zapisać temat: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na początku należy obejrzeć filmik na stronie pistacja.tv. Proszę najechać na link podany niżej. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
https://pistacja.tv/film/mat00125-liczby-dziesietne-wprowadzenie?playlist=216 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pamiętaj, że ułamki dziesiętne można zapisać za pomocą ułamków zwykłych. Wszystkie ułamki występujące na filmiku zostały przeze mnie opisane poniżej za pomocą ułamków zwykłych. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przypominam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 cm = 10 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z tego wynika, że 1 mm jest całego centymetra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
możemy to zapisać za pomocą ułamka dziesiętnego | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwaga: Liczba oraz 0,1 to ta sama liczba i czytamy ją tak samo
jako Tak samo liczba pięć całych i jedna dziesiąta może być zapisana w dwóch postaciach, czyli . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przypominam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 zł = 100 gr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z tego wynika, że 1 gr jest całego złotego. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
mamy więc przykład podany w filmiku | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojawiły się liczby | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jedna setna, którą zapisujemy w dwóch postaciach , | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
czterdzieści dziewięć setnych, czyli . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przypominam: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 kg = 100 dag | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 dag jest całego kilograma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojawiła się liczba | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
sześć całych i dwadzieścia pięć setnych, czyli . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przypominam: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 km = 1000 m | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 metr jest kilometra | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojawiła się liczba | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dziesięć całych i sto dwadzieścia pięć tysięcznych | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokażę teraz liczby, które wystąpiły na filmiku w tabelce
pokazującej części całkowite i ułamkowe. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| = 5,1 = 0,49 = 10,125 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| = 143,27 = 23,09 = 15,143 = 4,007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeszcze raz podam ostatnie liczby w dwóch postaciach. Każdą liczbę oznaczę kolejną literą. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAPAMIĘTAJ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Należy zwrócić uwagę na ilość cyfr po przecinku w ułamkach dziesiętnych. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W liczbie oznaczonej liteką a) 143,27 mamy po
przecinku dwie cyfry 2 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 100, czyli jedynka z dwoma zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W liczbie oznaczonej liteką b) 23,09 mamy po
przecinku dwie cyfry 0 i 9, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 100, czyli jedynka z dwoma zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W liczbie oznaczonej liteką c) 15,143 mamy po przecinku
trzy cyfry 1, 4 i 3, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W liczbie oznaczonej liteką d) 4,007 mamy po przecinku
trzy cyfry 0, 0 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W liczbie oznaczonej liteką d) 4,007 mamy po przecinku
trzy cyfry 0, 0 i 7, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 1000, czyli jedynka z trzema zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wrócę na chwilę do liczby . W liczbie 5,1 mamy po przecinku jedną cyfrę 1, w mianowniku ułamka zwykłego pojawia się 10, czyli jedynka z jednym zerem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To jest regułą. Jeżeli liczba ma np.
cztery cyfry po przecinku, to w zapisie ułamka
zwykłego pojawi się mianownik 10 000, ponieważ jest to jedynka
z czterema zerami. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W razie pytań proszę pisać na e-mail: lub bezpośrednio na e-dziennik. |