Nacobezu dla
klasy 6
           
MATEMATYKA
W ZESPOLE
SZKÓŁ
W WIDUCHOWEJ
           
W matematyce
nie ma drogi
specjalnie dla królów
Powrót do głównej strony
     
                    
 
 
 POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO 
 
NACOBEZU NA SPRAWDZIAN
Z DZIAŁAŃ
NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH I DZEISIĘTNYCH
 
ZADANIA NA STRONACH 128 - 129
 
 1) Działania na ułamkach dziesiętnych - zad. 1. 
  ~ przy "+" i "-" podpisujemy przecinek pod przecinkiem, 
  ~ przy "*" nieznaczące zera pomijamy i podpisujemy ostatnią cyfrę pod ostatnią cyfrą, 
  ~ przy ":" nie wolno dzielić przez liczbę z przecinkiem.  
 
  2A) Pamiętać przy działaniu na ułamkach zwykłych 
  ~ przy "+" i "-" wspólny mianownik dzielimy przez dany mianownik, wynik mnożymy przez licznik, 
  ~ przy "*" i ":" najpierw zamieniamy na ułamki niewłaściwe, 
  ~ przy "*" jeżeli się da to skracamy licznik z mianownikiem, następnie mnożymy licznik przez licznik, mianownik przez mianownik, 
  ~ przy ":" pierwszy ułamek mnożymy przez odwrotność drugiego ułamka. 
 
  2B) Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
oraz
zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie - zad. 2, 3, 4, 11, 12, 13.
 
  ~ pamiętać tabelę zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, 
  ~ albo wszystkie działania wykonujemy na ułamkach zwykłych, 
  ~ albo wszystkie działania wykonujemy na ułamkach dziesiętnych. 
 
  3) Zamiana ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny przy pomocy dzielenia licznika przez mianownik - zad. 5, 6. 
  ~ przedstawienie ułamka w postaci ułamka okresowego, 
  ~ zaokrąglenie ułamka z dokładnością do podanych części np. do całości, do części dziesiątych, setnych itp. 
 
  4) Obliczanie ułamka z danej liczby i zastosowanie tego w zadaniach -zad. 7, 14, 15. 
  ~ mnożymy ułamek przez liczbę. 
 
  5) Obliczanie całości, gdy wiadomo, jaką liczbą jest ułamek z tej całości - zad. 16, 17, 18, 20. 
  ~ dzielimy podaną w zadaniu liczbę przez ułamek, który ona reprezentuje. 
 
  6) Zakupy pewnej ilości towaru, gdy znana jest cena 1kg tego towaru - zad. 19. 
  ~ zamieniamy dekagramy (dag) lub gramy (g) na kilogramy i otrzymaną liczbę dziesiętną mnożymy przez cenę za 1 kg. 
 
  7) Zamiana jednostek mniejszych na większe oraz większych na mniejsze - zad. 10 
  ~ z jednostek mniejszych na większe przesuwamy przecinek w lewo  <<< 
  ~ z jednostek większych na mniejsze przesuwamy przecinek w prawo  >>> 
 
UWAGA:
przecinek zawsze przesuwamy
w kierunku od większej jednostki do mniejszej
 
  8) Rozwiązywanie równań - zad. 9 
  ~ zapisać równanie w postaci prostego działania z tabliczki "+" lub "-"  i  wziąć w kółko liczbę, która reprezentuje niewiadomą, 
  ~ zapisać równanie w postaci prostego działania z tabliczki "*" lub ":"  i  wziąć w kółko liczbę, która reprezentuje niewiadomą, 
    zastanowić się jak obliczyć liczbę w kółku za pomocą pozostałych dwóch liczb.  
 
  9) Prędkość, droga i czas - zad. 8 
  ~ przypomnieć sobie z lekcji jak obliczyć nieznaną wielkość mając do dyspozycji dwie pozostałe wielkości.  
 
 
 
W razie pytań proszę pisać na e-mail:

mbaszak@spwiduchowa.pl

lub bezpośrednio na e-dziennik.