klasy 6 |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
NACOBEZU NA SPRAWDZIAN Z DZIAŁAŃ NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH I DZEISIĘTNYCH | |||||||||||||||||||
ZADANIA NA STRONACH 128 - 129 | |||||||||||||||||||
1) | Działania na ułamkach dziesiętnych - zad. 1. | ||||||||||||||||||
~ | przy "+" i "-" podpisujemy przecinek pod przecinkiem, | ||||||||||||||||||
~ | przy "*" nieznaczące zera pomijamy i podpisujemy ostatnią cyfrę pod ostatnią cyfrą, | ||||||||||||||||||
~ | przy ":" nie wolno dzielić przez liczbę z przecinkiem. | ||||||||||||||||||
2A) | Pamiętać przy działaniu na ułamkach zwykłych | ||||||||||||||||||
~ | przy "+" i "-" wspólny mianownik dzielimy przez dany mianownik, wynik mnożymy przez licznik, | ||||||||||||||||||
~ | przy "*" i ":" najpierw zamieniamy na ułamki niewłaściwe, | ||||||||||||||||||
~ | przy "*" jeżeli się da to skracamy licznik z mianownikiem, następnie mnożymy licznik przez licznik, mianownik przez mianownik, | ||||||||||||||||||
~ | przy ":" pierwszy ułamek mnożymy przez odwrotność drugiego ułamka. | ||||||||||||||||||
2B) | Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
oraz zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie - zad. 2, 3, 4, 11, 12, 13. | ||||||||||||||||||
~ | pamiętać tabelę zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, | ||||||||||||||||||
~ | albo wszystkie działania wykonujemy na ułamkach zwykłych, | ||||||||||||||||||
~ | albo wszystkie działania wykonujemy na ułamkach dziesiętnych. | ||||||||||||||||||
3) | Zamiana ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny przy pomocy dzielenia licznika przez mianownik - zad. 5, 6. | ||||||||||||||||||
~ | przedstawienie ułamka w postaci ułamka okresowego, | ||||||||||||||||||
~ | zaokrąglenie ułamka z dokładnością do podanych części np. do całości, do części dziesiątych, setnych itp. | ||||||||||||||||||
4) | Obliczanie ułamka z danej liczby i zastosowanie tego w zadaniach -zad. 7, 14, 15. | ||||||||||||||||||
~ | mnożymy ułamek przez liczbę. | ||||||||||||||||||
5) | Obliczanie całości, gdy wiadomo, jaką liczbą jest ułamek z tej całości - zad. 16, 17, 18, 20. | ||||||||||||||||||
~ | dzielimy podaną w zadaniu liczbę przez ułamek, który ona reprezentuje. | ||||||||||||||||||
6) | Zakupy pewnej ilości towaru, gdy znana jest cena 1kg tego towaru - zad. 19. | ||||||||||||||||||
~ | zamieniamy dekagramy (dag) lub gramy (g) na kilogramy i otrzymaną liczbę dziesiętną mnożymy przez cenę za 1 kg. | ||||||||||||||||||
7) | Zamiana jednostek mniejszych na większe oraz większych na mniejsze - zad. 10 | ||||||||||||||||||
~ | z jednostek mniejszych na większe przesuwamy przecinek w lewo <<< | ||||||||||||||||||
~ | z jednostek większych na mniejsze przesuwamy przecinek w prawo >>> | ||||||||||||||||||
UWAGA: w kierunku od większej jednostki do mniejszej | |||||||||||||||||||
8) | Rozwiązywanie równań - zad. 9 | ||||||||||||||||||
~ | zapisać równanie w postaci prostego działania z tabliczki "+" lub "-" i wziąć w kółko liczbę, która reprezentuje niewiadomą, | ||||||||||||||||||
~ | zapisać równanie w postaci prostego działania z tabliczki "*" lub ":" i wziąć w kółko liczbę, która reprezentuje niewiadomą, | ||||||||||||||||||
zastanowić się jak obliczyć liczbę w kółku za pomocą pozostałych dwóch liczb. | |||||||||||||||||||
9) | Prędkość, droga i czas - zad. 8 | ||||||||||||||||||
~ | przypomnieć sobie z lekcji jak obliczyć nieznaną wielkość mając do dyspozycji dwie pozostałe wielkości. | ||||||||||||||||||
W razie pytań proszę pisać na e-mail: lub bezpośrednio na e-dziennik. |