Sprawdzian
z ułamków zwykłych
           
MATEMATYKA
W ZESPOLE
SZKÓŁ
W WIDUCHOWEJ
           
W matematyce
nie ma drogi
specjalnie dla królów
Powrót do głównej strony
     
                    
 
 
 POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO 
 
KLASA 4
 
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN
Z UŁAMKÓW ZWYKŁYCH
1)

Opisuję ułamek:

 a) czyli mogę o nim opowiedzieć i to zapisać, np.oznacza, że całość podzieliliśmy na 4 równe części, a wzięliśmy 3 z tych części;
 b) wiem, co to jest licznik, mianownik i kreska ułamkowa,
  c) umiem opisać obrazek za pomocą ułamka.
  wiadomości od str. 208 do str. 211,
zadania od str. 211 do str. 213. 
2) Umiem porównać ze sobą ułamki:
 a) o tych samych licznikach,
 b) o tych samych mianownikach.
3) Umiem układać ułamki w kolejności malejącej lub rosnącej.
  wiadomości od str. 214 do str. 215,
zadania od str. 216 do str. 217. 
4) Umiem zapisywać ułamek za pomocą dzielenia, wtedy kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
  wiadomości od str. 218 do str. 219,
zadania od str. 219 do str. 220. 
5) Rozpoznaję ułamki właściwe i niewłaściwe oraz:
 a) zamieniam ułamek niewłaściwy na liczbę naturalną lub liczbę mieszaną (liczba naturalna i ułamek),
 b) zamieniam liczbę naturalną lub liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy.
  wiadomości od str. 221 do str. 223,
zadania od str. 224 do str. 225. 
6) Zamieniam ułamek na ułamek tej samej wartości, czyli:
 a) rozszerzam ułamek (mnożę mianownik i licznik ułamka przez tą samą liczbę większą od 1);
  b) skracam ułamek (dzielę mianownik i licznik ułamka przez tą samą liczbę większą od 1).
  wiadomości od str. 226 do str. 228,
zadania od str. 228 do str. 229. 
7) Dodaję ułamki o tych samych mianownikach.
  wiadomości od str. 230 do str. 231,
zadania od str. 231 do str. 233. 
8) Odejmuję ułamki o tych samych mianownikach, jeżeli to konieczne, umiem pożyczać 1 całość i zamienić ją na ułamek.
  wiadomości od str. 234 do str. 235,
zadania od str. 236 do str. 237. 
9) Wykonuję działania:
 a) mnożę liczbę naturalną przez ułamek,
 b) mnożę liczbę naturalną przez liczbę mieszaną,
  c) złożone, czyli dodawanie , odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach oraz mnożenie liczb naturalnych przez ułamki i liczby mieszane, zachowując kolejność wykonywania działań.
  wiadomości od str. 238 do str. 239,
zadania od str. 240 do str. 241. 
10)Wykorzystuję powyższe wiadomości w zadaniach tekstowych.
  zadania od str. 242 do str. 245
oraz wszystkie zadania podane wcześniej.