z ułamków zwykłych |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
KLASA 4 | |||||||||||||||||||
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN Z UŁAMKÓW ZWYKŁYCH | |||||||||||||||||||
1) |
Opisuję ułamek: | ||||||||||||||||||
a) | czyli mogę o nim opowiedzieć i to zapisać, np.oznacza, że całość podzieliliśmy na 4 równe części, a wzięliśmy 3 z tych części; | ||||||||||||||||||
b) | wiem, co to jest licznik, mianownik i kreska ułamkowa, | ||||||||||||||||||
c) | umiem opisać obrazek za pomocą ułamka. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 208 do str. 211, zadania od str. 211 do str. 213. | |||||||||||||||||||
2) | Umiem porównać ze sobą ułamki: | ||||||||||||||||||
a) | o tych samych licznikach, | ||||||||||||||||||
b) | o tych samych mianownikach. | ||||||||||||||||||
3) | Umiem układać ułamki w kolejności malejącej lub rosnącej. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 214 do str. 215, zadania od str. 216 do str. 217. | |||||||||||||||||||
4) | Umiem zapisywać ułamek za pomocą dzielenia, wtedy kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 218 do str. 219, zadania od str. 219 do str. 220. | |||||||||||||||||||
5) | Rozpoznaję ułamki właściwe i niewłaściwe oraz: | ||||||||||||||||||
a) | zamieniam ułamek niewłaściwy na liczbę naturalną lub liczbę mieszaną (liczba naturalna i ułamek), | ||||||||||||||||||
b) | zamieniam liczbę naturalną lub liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 221 do str. 223, zadania od str. 224 do str. 225. | |||||||||||||||||||
6) | Zamieniam ułamek na ułamek tej samej wartości, czyli: | ||||||||||||||||||
a) | rozszerzam ułamek (mnożę mianownik i licznik ułamka przez tą samą liczbę większą od 1); | ||||||||||||||||||
b) | skracam ułamek (dzielę mianownik i licznik ułamka przez tą samą liczbę większą od 1). | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 226 do str. 228, zadania od str. 228 do str. 229. | |||||||||||||||||||
7) | Dodaję ułamki o tych samych mianownikach. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 230 do str. 231, zadania od str. 231 do str. 233. | |||||||||||||||||||
8) | Odejmuję ułamki o tych samych mianownikach, jeżeli to konieczne, umiem pożyczać 1 całość i zamienić ją na ułamek. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 234 do str. 235, zadania od str. 236 do str. 237. | |||||||||||||||||||
9) | Wykonuję działania: | ||||||||||||||||||
a) | mnożę liczbę naturalną przez ułamek, | ||||||||||||||||||
b) | mnożę liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, | ||||||||||||||||||
c) | złożone, czyli dodawanie , odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach oraz mnożenie liczb naturalnych przez ułamki i liczby mieszane, zachowując kolejność wykonywania działań. | ||||||||||||||||||
wiadomości od str. 238 do str. 239, zadania od str. 240 do str. 241. | |||||||||||||||||||
10) | Wykorzystuję powyższe wiadomości w zadaniach tekstowych. | ||||||||||||||||||
zadania od str. 242 do str. 245 oraz wszystkie zadania podane wcześniej. | |||||||||||||||||||