W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
|||||
POWRÓT DO WYBORU DLA KLASY 8 |
POWRÓT DO NACOBEZU POTĘGI I PIERWIASTKI | ||||||||||||||||||
PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O POTĘGACH | |||||||||||||||||||
Przykłady potęg. | |||||||||||||||||||
2 - podstawa potęgi, 7 - wykładnik potęgi. | |||||||||||||||||||
3 - podstawa potęgi, 4 - wykładnik potęgi. | |||||||||||||||||||
Przykłady obliczania potęg. | |||||||||||||||||||
oraz | |||||||||||||||||||
Uwaga: Dla potęgi liczby ujemnej otrzymujemy (-15 jest w nawiasie, więc do potęgi podnosimy liczbę -15 ): | |||||||||||||||||||
Jeżeli jednak minus stoi przed całą potęgą to otrzymujemy (tylko podnosimy do potęgi liczbę 15, minus dopisujemy do potęgi): | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Należy zwrócić uwagę na potęgi o wykładnikach 1 oraz 0. | |||||||||||||||||||
W ostatnim przykładzie jest podniesiony do potęgi tylko licznik, ponieważ ułamek nie jest wzięty w nawias. | |||||||||||||||||||
Potęgi drugie nazywamy kwadratami liczb. Mają one wykładnik równy 2. | |||||||||||||||||||
Kwadrat liczby 23 to , gdzie 23 jest podstawą potęgi, 2 jest wykładnikiem potęgi. | |||||||||||||||||||
Potęgi trzecie nazywamy sześcianami liczb. Mają one wykładnik równy 3. | |||||||||||||||||||
Sześcian liczby 17 to , gdzie 17 jest podstawą potęgi, 3 jest wykładnikiem potęgi. | |||||||||||||||||||
Kwadraty (potęgi o
wykładniku 2) liczb od 2 do 20. | |||||||||||||||||||
Sześciany (potęgi o
wykładniku 3) liczb od 2 do 10. | |||||||||||||||||||
Potęgi liczby 2 o wykładnikach od 2 do 10. | |||||||||||||||||||
Potęgi liczby 3 o wykładnikach od 2 do 5. | |||||||||||||||||||
Podstawowe wzory dotyczące mnożenia potęg. | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
dodajemy wykładniki, a podstawa zostaje bez zmian. | |||||||||||||||||||
Wzór 1. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Przykłady | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
odejmujemy wykładniki, a podstawa zostaje bez zmian. | |||||||||||||||||||
Wzór 2. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
Przykład | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
mnożymy podstawy, a wykładnik zostaje bez zmian | |||||||||||||||||||
Wzór 3. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Przykład | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Wzór powyższy możemy zapisać w postaci odwrotnej. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Przykład | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
dzielimy podstawy, a wykładnik zostaje bez zmian. | |||||||||||||||||||
Wzór 4. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
Przykłady | |||||||||||||||||||
W poniższym przykładzie wykorzystujemy
powyższy wzór w obu postaciach. Uwaga: Liczba a oraz liczba b są ilorazami dwóch liczb. Należy dobrze przeanalizować ten przykład. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
mnożymy wykładniki, podstawa zostaje bez zmian. | |||||||||||||||||||
Wzór 5. | |||||||||||||||||||
Przykłady | |||||||||||||||||||
W powyższym przykładzie liczba 6 jest wykładnikiem parzystym, stąd wartość potęgi jest dodatnia. | |||||||||||||||||||
Uwaga: W działaniach na potęgach pod
liczbami mogą kryć się różne potęgi. Należy dobrze zapamiętać to co zostało pokazane na początku tej strony: | |||||||||||||||||||
1) kwadraty liczb od 2 do 20, | |||||||||||||||||||
2) sześciany liczb od 2 do 10, | |||||||||||||||||||
3) potęgi liczby 2 o wykładnikach od 2 do 10, | |||||||||||||||||||
4) potęgi liczby 3 o wykładnikach od 2 do 5. | |||||||||||||||||||
Widać to w poniższym przykładzie. | |||||||||||||||||||
Wiedząc, że oraz otrzymujemy: | |||||||||||||||||||
Należy to wziąć pod uwagę przy rozwiązywaniu zadania domowego. |