Sprawdzian
z działań
na potęgach
i pierwiastkach
           
MATEMATYKA
W ZESPOLE
SZKÓŁ
W WIDUCHOWEJ
           
W matematyce
nie ma drogi
specjalnie dla królów
Powrót do głównej strony
     
                    
 
 
 POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO 
 
  WIADOMOŚCI
DOTYCZĄCE
POTĘG
  WIADOMOŚCI
DOTYCZĄCE
PIERWIASTKÓW
 
 
KLASA 8
 
DZIAŁANIA NA POTĘGACH I PIERWIASTKACH
 
 
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN
  Umiem
 
1 ) Wartości:
 ~ drugich potęg liczb od 1 do 20 oraz wartości pierwiastków drugiego stopnia z tych liczb,
 ~ trzecich potęg liczb od 1 do 10 oraz wartosci pierwiastków trzeciego stopnia z tych liczb,
 ~ potęg liczb 2 i 3 o wykładniku od 0 do 5,
  oraz stosuję je w działaniach arytmetycznych oraz umiem uporządkować potęgi liczb w kolejności malejącej lub rosnącej.

(*)Pamiętam o zasadzie potęgowania liczb ujemnych - jeśli wykładnik jest nieparzysty - wartość potęgi jest ujemna.
(*)Pamiętam również, że pierwiastek trzeciego stopnia z liczby ujemnej ma też wartość ujemną.
Zad. 1 - 4 str. 8 oraz zad. 1 - 3 str. 26 - 27
 
2A ) Mnożyć i dzielić potęgi
 ~ o tych samych podstawach - dodajemy lub odejmujemy wykładniki, podstawa zostaje bez zmian;
  Zad. 6 - 10 str. 9 i zad. 11 - 18 + Sprawdź się! str. 10 - 11
 ~ o tych samych wykładnikach - mnożymy lub dzielimy podstawy, wykładnik zostaje bez zmian.
  Zad. 1 - 3 str. 12 - 13 i zad. 4 - 7 str 14 + Sprawdź się! str. 15
2B ) Potęgować potęgi - mnożymy wykładniki, podstawy zostają bez zmian.
  (*)Stosuję w/w wzory w prostych działaniach oraz w działaniach z ułamkami, pamiętając, że kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Zad. 1 - 7 str. 16 - 17 + Sprawdź się! str. 18
 
3A ) Zapisywać liczby bardzo duże oraz liczby bardzo małe w postaci notacji wykładniczej.
Zad. 1 - 7 str. 20 i zad. 14 - 17 str. 22
3B ) Mając dwie liczby w postaci wykładniczej obliczać o ile większa oraz ile razy większa jest jedna od drugiej.
Zad. 23 - 25 str. 24
4A ) Mnożyć i dzielić pierwiastki tego samego stopnia - pod pierwiastkiem tego samego stopnia mnożymy lub dzielimy liczby podpierwiastkowe.
  Zad. 7 - 11 str. 28 - 29 oraz zad. 1 - 3 str. 34 - 35
(*)Przy mnożeniu i dzieleniu potęg o tych samych wykładnikach lub mnożeniu i dzieleniu pierwiastków tego samego stopnia pamiętam o zasadach mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych i dziesiętnych.
 
4B ) Wyłączać liczbę przed pierwiastek - zamieniamy liczbę podpierwiastkową na iloczyn jak największej ilości liczb, o których mowa w punkcie 1 i obliczamy z nich pierwiastki, reszta liczb, z których nie możemy wyliczyć pierwiastka zostaje pod pierwiastkiem.
  Zad. 1 - 3 str. 30 - 31 zad. 9, 10, 12 str. 32
 
4C ) Włączać liczbę pod pierwiastek - podnosimy liczbę stojącą przed pierwiastkiem do potęgi o wykładniku równym stopniu pierwiastka i mnożymy pod pierwiastkiem przez liczbę podpierwiastkową.
  Zad. 4 str. 31
Połączenie 4B) i 4C) zad. 5 str. 31
5 ) Szacowanie wartości wyrażeń zawierających pierwiastki.
  Zad. 1 - 4 str. 38  zad. 10 str. 40
 
6 ) Wykorzystując umiejętność działań na potęgach i pierwiastkach:
 ~ obliczam powierzchnie kwadratów, prostokątów i trójkątów mając długości boków,
 ~ obliczam objętości sześcianów i prostopadłościanów, mając długość krawędzi,
 ~ obliczam długość boku kwadratu, mając jego pole,
 ~ obliczam długość krawędzi sześcianu, mając jego objętość.
  Zad. 21, 22 str. 23; zad. 4 str. 25 (Sprawdź się!);
zad. 12, 13 str. 29; zad. 5 str. 25(Sprawdź się!);
zad 11 str. 32, zad. 4 str. 33 (Sprawdź się!);
zad. 13 str. 41
 
*****************************************
Proszę również przeglądnąć sobie
zadania utrwalające i sprawdzające
na stronach 42 - 45
*****************************************