z działań na potęgach i pierwiastkach |
W ZESPOLE SZKÓŁ W WIDUCHOWEJ |
nie ma drogi specjalnie dla królów |
||||
POWRÓT DO MENU GŁÓWNEGO | |||||||||||||||||||
WIADOMOŚCI DOTYCZĄCE POTĘG |
WIADOMOŚCI DOTYCZĄCE PIERWIASTKÓW | ||||||||||||||||||
KLASA 8 | |||||||||||||||||||
DZIAŁANIA NA POTĘGACH I PIERWIASTKACH | |||||||||||||||||||
CO NALEŻY UMIEĆ NA SPRAWDZIAN | |||||||||||||||||||
Umiem | |||||||||||||||||||
1 | ) Wartości: | ||||||||||||||||||
~ |
drugich potęg liczb od 1 do 20 oraz wartości pierwiastków drugiego stopnia z tych
liczb, | ||||||||||||||||||
~ |
trzecich potęg liczb od 1 do 10 oraz wartosci pierwiastków
trzeciego stopnia z tych liczb, | ||||||||||||||||||
~ |
potęg liczb 2 i 3 o wykładniku od 0 do 5, | ||||||||||||||||||
oraz stosuję je w działaniach arytmetycznych oraz umiem
uporządkować potęgi liczb w kolejności malejącej lub rosnącej. (*)Pamiętam o zasadzie potęgowania liczb ujemnych - jeśli wykładnik jest nieparzysty - wartość potęgi jest ujemna. (*)Pamiętam również, że pierwiastek trzeciego stopnia z liczby ujemnej ma też wartość ujemną. Zad. 1 - 4 str. 8 oraz zad. 1 - 3 str. 26 - 27 | |||||||||||||||||||
2A | ) Mnożyć i dzielić potęgi | ||||||||||||||||||
~ |
o tych samych podstawach - dodajemy lub odejmujemy wykładniki, podstawa
zostaje bez zmian; | ||||||||||||||||||
Zad. 6 - 10 str. 9 i zad. 11 - 18 + Sprawdź się! str. 10 - 11 | |||||||||||||||||||
~ |
o tych samych wykładnikach - mnożymy lub dzielimy podstawy, wykładnik zostaje bez zmian. | ||||||||||||||||||
Zad. 1 - 3 str. 12 - 13 i zad. 4 - 7 str 14 + Sprawdź się! str. 15 | |||||||||||||||||||
2B | ) Potęgować potęgi - mnożymy wykładniki, podstawy zostają bez zmian. | ||||||||||||||||||
(*)Stosuję w/w
wzory
w prostych działaniach oraz w działaniach z ułamkami, pamiętając, że kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Zad. 1 - 7 str. 16 - 17 + Sprawdź się! str. 18 | |||||||||||||||||||
3A |
) Zapisywać liczby bardzo duże oraz liczby bardzo małe w postaci
notacji wykładniczej. Zad. 1 - 7 str. 20 i zad. 14 - 17 str. 22 | ||||||||||||||||||
3B |
) Mając dwie liczby w postaci wykładniczej obliczać o ile większa oraz ile
razy większa jest jedna od drugiej. Zad. 23 - 25 str. 24 | ||||||||||||||||||
4A | ) Mnożyć i dzielić pierwiastki tego samego stopnia - pod pierwiastkiem tego samego stopnia mnożymy lub dzielimy liczby podpierwiastkowe. | ||||||||||||||||||
Zad. 7 - 11 str. 28 - 29 oraz zad. 1 -
3 str. 34 - 35 (*)Przy mnożeniu i dzieleniu potęg o tych samych wykładnikach lub mnożeniu i dzieleniu pierwiastków tego samego stopnia pamiętam o zasadach mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych i dziesiętnych. | |||||||||||||||||||
4B | ) Wyłączać liczbę przed pierwiastek - zamieniamy liczbę podpierwiastkową na iloczyn jak największej ilości liczb, o których mowa w punkcie 1 i obliczamy z nich pierwiastki, reszta liczb, z których nie możemy wyliczyć pierwiastka zostaje pod pierwiastkiem. | ||||||||||||||||||
Zad. 1 - 3 str. 30 - 31 zad. 9, 10, 12 str. 32 | |||||||||||||||||||
4C | ) Włączać liczbę pod pierwiastek - podnosimy liczbę stojącą przed pierwiastkiem do potęgi o wykładniku równym stopniu pierwiastka i mnożymy pod pierwiastkiem przez liczbę podpierwiastkową. | ||||||||||||||||||
Zad.
4 str. 31 Połączenie 4B) i 4C) zad. 5 str. 31 | |||||||||||||||||||
5 | ) Szacowanie wartości wyrażeń zawierających pierwiastki. | ||||||||||||||||||
Zad. 1 - 4 str. 38 zad. 10 str. 40 | |||||||||||||||||||
6 | ) Wykorzystując umiejętność działań na potęgach i pierwiastkach: | ||||||||||||||||||
~ |
obliczam
powierzchnie kwadratów, prostokątów i trójkątów mając długości boków, | ||||||||||||||||||
~ |
obliczam
objętości sześcianów i prostopadłościanów, mając długość krawędzi, | ||||||||||||||||||
~ |
obliczam długość boku kwadratu, mając jego pole, | ||||||||||||||||||
~ |
obliczam długość krawędzi sześcianu, mając jego objętość. | ||||||||||||||||||
Zad.
21, 22 str. 23; zad. 4 str. 25 (Sprawdź się!); zad. 12, 13 str. 29; zad. 5 str. 25(Sprawdź się!); zad 11 str. 32, zad. 4 str. 33 (Sprawdź się!); zad. 13 str. 41 | |||||||||||||||||||
***************************************** | |||||||||||||||||||
Proszę również przeglądnąć
sobie zadania utrwalające i sprawdzające na stronach 42 - 45 | |||||||||||||||||||
***************************************** |